10 tips for å sette opp en nettside til en bedrift

Dyplink setter opp, drifter og håndterer nettsider. Selv har jeg satt opp og driftet over 100 nettsider – og her tilbyr jeg mine 10 beste tips for å bygge og levere gode nettsider.


1. Definere formålet til nettsiden

Definer hva som er det viktigste nettsiden skal gjøre og hvem målgruppen er.

Hvem kommer til besøke nettsiden din og hvorfor?

  • Skal de lese om produkter / tjenester?
  • Skal de kjøpe produkter (nettbutikk)?
  • Skal de gjennomføre kundeundersøkelser?
  • Skal de melde seg på nyhetsbrev?
  • Skal de se åpningstider?
  • Skal de ha informasjon?
  • Skal de kontakte deg?
  • Skal de ha opplæring?
  • etc…
Skal man kunne betale via nettsiden?

List opp alle formålene i prioritert rekkefølge. Gå tilbake til disse gjennom hele prosjektet også etter siden er lansert, oppdater listen ved behov.


2. Innhold og bilder først – så design

Designere kan være veldig glad i “Lorem Ipsum”-tekst og fine stock-bilder – men design handler like mye om hvordan du fremmer innholdet og budskapet, som at det skal være iøynefallende.

Begynne med budskap, innhold og bilder på siden, så jobber du med design for å fremme formålet du definerte i punkt 1.

Gode bilder

Dårlige bilder vil dra ned inntrykket besøkende sitter igjen med når de er innom nettsiden din. Bruk gode bilder, gjerne en blanding av egne og stock-bilder som reflekterer bedriften på en fin og riktig måte. 


3. Ha en profilhåndbok i bunn

En profilhåndbok definerer bl.a. farger, logo og typografi.

Nettsiden skal reflektere bedriftens profil. Har ikke bedriften logo eller profilhåndbok så kan det være lurt å kjøre en prosess på det først. Når profil og formål er definert, skal webdesign-prosessen være rask og effektiv.

Stramt budsjett?

Å utarbeide en profil trenger ikke være dyrt, har du et enkeltmannsforetak eller liten bedrift kan du teste tjenester som fiverr. Eller bruke en student til å lage en enkel profilhåndbok.

Viktig å tenke langsiktig

Profil er viktig for bedriften din i det lange løp. Har du ambisjoner for bedriften så bør du på et eller annet tidspunkt investere i en solid profil-prosess. Skal logo og profil inkorporeres hos kunder og ansatte via profilartikler, nettsider, produkter, skilt, osv. blir det dyrt å bytte etterpå.


4. Invester egen tid riktig

Selv om det finnes leverandører som kan hjelpe deg både med tekst, innhold, design, video, foto, drift, dataanalyse, annonsering osv. er det viktig at du selv investerer tid i nettsiden din. Involver ansatte i bedriften tidlig, slik at de kan komme med ideer og få et eierskap til nettsiden.

Du eller andre ansatte i bedriften bør bidra der dere er best. Kan dere et fag som f.eks. foto eller design, så gjør gjerne dette selv. Men det du definitivt bør gjøre er å jobbe frem budskap og innhold – fordi dere kjenner best deres eget produkt og deres egne kunder.


5. Jobb i faser

Tenk at nettsiden din skal leve og utvikle seg

Ikke tenk at nettsiden din er en prosjekt som slutter når den er lansert. Ha en plan for nettsiden din – en nettsiden bør ikke ligge død etter lansering.

Begynn med det viktigste og sett av tid til å få inn mer innhold og funksjoner. Tenk små og iterative faser.

Minimal Viable Product (MVP) – Kjerneproduktet

6. Kvalitetssjekk det tekniske på siden din etter lansering eller endringer

Det finnes mange verktøy for å kontrollere siden din, f.eks. Google Page Speed (GPS). 

GPS og andre lignende verktøy prøver å summere en større kompleksitet ned til ett enkelt tall mellom 0 og 100, men dette er ikke alltid verdifullt. Likevel bør du forvente at siden din har en minimum-score på 30(mobil) / 50 (desktop). Enkle sider vil ha høyere score enn komplekse sider.

De viktige tingene å sjekke

  • Lastetid og størrelse på ressurser
  • Sjekk evt. feilmeldinger i konsollen
  • Sjekk at siden vises korrekt i de største nettleserne på både desktop og mobil
    (Chrome, Safari, Edge, Firefox, Facebook-app)
  • Korrekt tagging og SEO

Her kunne jeg skrevet et helt innlegg om punktene over – noe jeg håper å publisere senere. =)


7. Tenk over trafikkdrivere

Hvordan finner brukerne nettsiden?

Uansett hvor bra nettsiden din er, så er den verdiløs uten at noen besøker den. Lag en konkret plan for hvor brukerne skal rutes inn fra.

Eksempel kan være:

  • Sosiale medier (som Facebook og Instagram)
  • Digitale eller trykte annonser
  • Google søk
  • Lenker fra andre nettsider

Hvor trafikken kommer fra kan måles, og det finnes flere tiltak for å øke trafikken gjennom slike kanaler. 

Det kan være lurt å se etter dyktige samarbeidspartnere som kan hjelpe deg å sette strategier og tiltak. Dyplink er en del av et større nettverk av bedrifter i innlandet og kan hjelpe å finne riktig samarbeidspartner for din bedrift.


8. Velg rett system for innhold (CMS)

Webutvikling er ikke lett. Likevel annonserer selskaper som Wix og mange andre at de har verktøy som nå gjør jobben å lage en web “superenkel”. Om du synes det er gøy å bruke timesvis på å designe og teste utseende på ulike flater, så kan det være et alternativ. Men ikke la deg lure, det ender opp med å koste deg mye tid og energi å bruke disse verktøyene og resultatet blir sjelden bra.

Bruk heller en leverandør / samarbeidspartner som kan faget og setter opp et verktøy som lar deg fokusere på innhold og budskap.

Dyplink har valgt verdens mest populære CMS – WordPress, og har 10 år med positiv erfaring med plattformen.

Nettbutikk?

For nettbutikk finnes det mange ferdige løsninger, hvor du får det meste ut av boksen, som f.eks. Shopify. Har du en standard forretningsmodell og selger enkle produkter kan dette være midt i blinken. En kostnadsbesparende plan er å sette det opp selv, og så kontakt en fagperson som hjelper deg å se over at alt er satt opp riktig.

Ønsker du en spesialtilpasset og levende nettbutikk der du selv kan ha full kontroll over utseende og data, så anbefales WooCommerce.


9. Tenk på sikkerhet

Mye kan skje med nettsiden din. 

  • Den kan krasje
  • Du kan tukle den til eller slett noe med et uhell
  • Det kan dukke opp feil ettersom nettlesere oppdaterer seg.
  • Eller aller verst, den kan bli hacket

Hacking

Å hacke en utpekt nettside er tidkrevende og krever mye kompetanse. Men å hacke en vilkårlig nettside er relativt raskt og krever svinnende lite kompetanse.

Om jeg ville kunne jeg ha hacket 10+ nettsider på under én time. 

Hvordan?

  1. Jeg leser meg opp på et sikkerhetshull, og hvordan man kan utnytte det.
  2. Jeg skanner nettet etter alle nettsider som ikke har tettet dette sikkehetshullet.
  3. Hacker i vei akkurat som jeg lest.

Slik hacking skjer i tusentallet, hver eneste dag. Trafikken spores i stor grad til Russland, Kina, øst-europa og India, men nesten hvilken som helst 14 åring kan gjøre dette fra gutterommet.

Du må hele tiden sørge for at nettsiden din ikke blir offer for et vilkårlig angrep. Hold nettsiden oppdatert, og følg med hvilke sikkerhetshull som blir avdekket for din løsning!

Selv om nettsiden din er sikker når den ble satt opp, så kan den oppleve feil og sikkerhetshull innen noen få måneder om du er uheldig. Velg en drift(hosting)-leverandør som er dyktige, og ha en driftsavtale som inkluderer:

  • Oppdatering (da spesielt sikkerhetsoppdateringer)
  • Support 
  • Backup
  • Oppetidsgaranti

10. Lag en plan for data og analyse

Data kan være gull – men det kan også være totalt misvisende og bortkastet. 

Dersom man bruker masse tid på å lese rapporter, men ikke ender opp med å endre noe i virksomheten, så har ikke rapporten skapt verdi.

Lag en plan med hvilke nøkkeltall, ofte kalt Key Performance Indicators (KPI’er), som er viktigst og hvilke tiltak man kan gjøre ut ifra de. Lag så en rapport som er lett å lese og automatisk send den til riktig person via e-post.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *